Sidor

Thursday, July 7, 2011

Hopes and dreams

Hej världen.
Vem har inte haft den där känslan av att ha kommit på något viktigt som t.ex. en god idé med stora potentialer? Till en början känns allting vagt och luddigt men så småningom formas idén allt mer tills man har en hel del klart för sig. Jag är där nu vilket har resulterat i denna blogg (och ett antal sidor i mitt häfte).

För ett tag sedan såg jag en video på YouTube där en gubbe tillverkar träkol. Inte så mycket mer med det kan tänkas men jag insåg att det här är något som förenar I- och U-länder på ett centralt område. Den röda tråden genom denna blogg kommer att vara förnybar energi och kommer att tangera sådana nyckelord som: low-tech lösningar, biståndsarbete, alternativa energikällor, teknik, biomassa, koldioxidnegativa energiformer mm. Ursäkta ordradningen men jag försöker nå intresserade som googlar sig fram.



EU har satt strikta krav på minskade utsläpp av växthusgaser och priset på fossila bränslen håller på att skjuta i höjden. Jag bor i ett land (Finland) där det växer mycket skog. Ett naturligt steg för oss, kan man tänka sig, skulle vara att försöka utnyttja den potentiella förnybara energin som finns lagrad i vårt gröna guld. Mycket har gjorts men vi har inte riktigt kommit igång på nationell nivå ännu.

Jag har gjort en del research på området och kommer att försöka samanställa mina fynd och ge dem mina egna åsikter allt efter som jag hittar nya. Allt sker fortfarande av rent intresse och jag ser det hela lite som en hobby. Någonstans där inne finns den där frasen, tagen ur en billig kontaktannons: Jag hoppas på något mer...

No comments:

Post a Comment